TI.png

“Vi var meget hurtigt oppe at køre. Vi har i dag otte Nutanix-noder og har kunnet lukke 20 af vores gamle servere ned. Det giver os en stor besparelse, dels fordi vi nu behøver færre licenser, men det, der nok er den allerstørste fordel, er tidsbesparelsen.”

Bo Frost Larsson, Teknologisk Institut

Teknologisk_Institut.jpg

Teknologisk Institut

Teknologisk Institut styrker erhvervslivet i mødet med fremtidens teknologiske og erhvervsmæssige udfordringer, hjælper deres kunder med at udvikle nye teknologier og omsætte viden til værdi.

Teknologisk Institut er specialister indenfor produktion og innovation, materialer, life science, energi, fødevarer og meget mere…

Med 113 års historik, 70+ laboratorier, 1.000+ specialister, 10.000+ kunder og repræsenteret i 65 lande med 8 danske lokationer er forventningerne til Teknologisk Instituts interne IT høje.

Zentura samarbejder tæt med Teknologisk Institut omkring deres IT infrastruktur, som i dag drives på en HCI løsning fra Nutanix og Lenovo.

 
Den allerstørste fordel, er tidsbesparelsen. Et eksempel er patching af sårbarheder på serverne, der tidligere tog utroligt lang tid. Det sker nu automatisk, og det alene sparer os for omkring 25 timer pr. uge.
— Bo Frost Larsson, Teknologisk Institut
 
Bo_Frost_Larsson.jpg

Fortidens udfordringer

Da Teknologisk Institut i 2018 stod overfor at skulle modernisere deres infrastruktur, var det et godt tidspunkt at omlægge til en ny platform.

“Tidligere kørte vores servere meget silo-opdelt, da løsningen var implementeret over tid og til enkeltstående projekter. Det betød, at vi skulle ind på hver enkelt server, hvis noget skulle ændres.

Det var ufleksibelt, tidskrævende og besværligt. Desuden blev den enkelte servers kapacitet slet ikke udnyttet fuldt ud.

Det ville tage alt for lang tid, hvis vi hele tiden skulle holde øje med udnyttelsen af serverkapaciteten og flytte rundt på elementer mellem serverne,” fortæller Bo Frost Larsson.

 
Implementeringen foregik hurtigt og uden problemer – nærmest plug n’ play. Og administrationen af systemet er blevet langt mere brugervenlig, og mange ting sker nu automatisk.
— Bo Frost Larsson, Teknologisk Institut
 
drone.jpg

Nutanix Enterprise Cloud

Med valget af Nutanix i 2018 fik Teknologisk Institut ikke blot moderniseret deres IT platform, men fik ligeledes transformeret IT driften til at være mere agil, fleksibel og automatiseret.

Med den indbyggede Self-Service portal og ved at udnytte de integrerede API’er, kan alle afdelinger nu selv konsumere ressourcer efter behov og sikre backup af deres egne projekter - helt enkelt.

Den største fordel opnåede man dog i IT afdelingen, hvor automatiseringerne Nutanix leverer, dels sparer tid og samtidigt muliggør en markant bedre sikkerhed, da systemerne altid er opdateret.

Og nå ja, performance leveret af bare én enkelt Nutanix node er bedre end deres samlede tidligere løsning.

 
Vi foretrækker at arbejde sammen med leverandører, vi er trygge ved. Zentura har også denne gang formået at få implementeringen til at forløbe uden problemer.
— Bo Frost Larsson, Teknologisk Institut
 
one-click.png

Automatisering

Teknologisk Institut har automatiseret opgraderinger og provisionering af ressourcer med Nutanix Self-Service portalen og de indbyggede API’er. Hele infrastrukturen administreres nu i Prism, hvor både hardware og Nutanix AHV hypervisoren administreres fra - enkelt, intuitivt og stort set fuldt automatiseret.

selfservice.png

Self-Service

Med Nutanix Self-Service portalen kan Teknologisk Instituts afdelinger og forskere selv håndtere deres IT. IT konsumeres som i Cloud, og dermed elimineres shadow IT. Dette gavner både forskere der har behov for et cluster til AI workloads, HR der nu selv opretter AD brugere og mange flere.

security.png

Sikkerhed

Ikke blot elimineres shadow IT med Nutanix Enterprise Cloud, men de automatiske opdateringer sikrer også at alle systemer er opdateret og fri for sikkerheds-huller. En opgave der tidligere var uoverskuelig og enormt tidskrævende.

savings.png

Besparelser

Med en konsolidering fra 20 servere og traditionelt storage til 8 hyperconverged noder opnåede Teknologisk besparelser på både hardware, strøm, køling, rack space og ikke mindst licenser. Den største besparelse, og værdi, kom dog af automatiseringer, som sparede meget tid, som nu kan bruges på at supportere forretningen fremfor blot at vedligeholde platformen.